Achtergrond afbeelding
Een wijde blik verruimt het denken

Een wijde blik verruimt het denken

De kleine vermelding in De Stentor maakt veel los. Bij oud-leerlingen, ouders, familie, vrienden, collega’s en ook mensen die ik niet persoonlijk ken. De meesten zijn vooral positief, degene die mij nabij zijn en dat niet vinden zullen niets gezegd hebben vermoed ik. De categorie mensen ‘die ik niet persoonlijk ken’ vallen onder de critici. Mooi! Daar houd ik van. Stel vragen, denk zelf na, schop tegen dingen die als waar lijken te worden aangenomen. Als nooit iemand dit zou doen, verandert er ook nooit iets. Dan hadden we nog steeds geloofd dat de aarde plat is. Als je zelf het onderwerp bent is het even wennen, dat er tegen je aangeschopt wordt dan. Niet letterlijk natuurlijk! Daar zijn leerkrachten toch iets te politiek correct voor, maar er worden zeker vragen gesteld! ‘…verdient het gros van de leerkrachten niet een nominatie? Ik ken alleen maar hardwerkende collega’s die uitstekend presteren op pedagogisch en cognitief gebied. Zij krijgen van alle ouders complimenten. Hun kroost gaat iedere dag met heel veel plezier naar school. Een is maar een! Toch?!’ Ja natuurlijk Meester Jan. Helemaal gelijk! Maar ook dit klinkt als ‘waar’ en dus gaan daar anderen ook weer tegenin. ‘ja, dus?’ zegt Erik (ik hou van korte antwoorden)

En een paar anderen die graag ‘positief omdenken’ zoals ze het zelf noemen en zegt: ‘Hoe mooi is het dat door deze Dag van de Leerkracht en de daaraan gekoppelde verkiezing, het enerverende doch dankbare beroep van leerkracht in het zonnetje wordt gezet. Zie alle genomineerden als visitekaartjes van alle leerkrachten in Nederland.’ Ik geniet stiekem van dit soort dingen. Het onderwijs heeft dit soort reacties nodig! Neem jezelf niet te serieus, neem je vak serieus en laat het ook los. Dat is moeilijk als leerkracht. Bekijk het ook eens van de andere kant. De tijd van de meester op de verhoging is voorbij (toch?). We kunnen toch met elkaar verder kijken, omdenken, vooruitstreven, innoveren, brainstormen, veranderen, aanpassen, struikelen, achteromkijken en weer verder gaan? Zeggen de oudjes niet ‘de jeugd van tegenwoordig’. Juist ja! Die jeugd is waar het om draait. Daar moet je eens naar kijken, luisteren en vragen aan stellen om vervolgens je professionaliteit erop los te laten om daar iets mee te doen, met die ‘jeugd van tegenwoordig’!