Achtergrond afbeelding
nieuw schooljaar in zicht!

nieuw schooljaar in zicht!

Als leerkracht ervaar ik twee keer per jaar ‘oud en nieuw’. Ik leef namelijk met twee kalenders. Een Jaarkalender en een Schoolkalender. Dat geeft wel eens spraakverwarring als ik het heb over ‘vorig jaar’ of ‘volgend jaar’, maar het voordeel is dus twee keer het oud en nieuw gevoel en daar hou ik van!

Het nieuwe jaar geeft zoveel nieuwe kansen, verrassingen en mogelijkheden. Kijk maar eens naar al die ‘goede voornemens-lijst’ van veel mensen (die halverwege januari al verfrommeld in de keukenla belanden…) Er zijn allemaal leuke dingen die gedaan moeten worden. Ik heb me bijvoorbeeld in januari ingeschreven voor de ‘Relaxte Mama Club Loopgroep’ Voor de Marikenloop in mei van dit jaar. Mijn eerste hardlooppassen 2016 waren dus dit jaar in januari nadat er sneeuw was gevallen. En zo liep ik uiteindelijk in mei 2016 de 10 km tijdens de Marikenloop. Goede voornemen gedaan…’check!’
Zo’n lijstje maak ik dus twee keer per jaar. Een lijstje voor het kalenderjaar en eentje voor het schooljaar.

Mijn schooljaar lijst is langer dan mijn kalenderjaar lijst. Ik kan zeggen dat het komt omdat ik daarvoor 6 weken vrij heb om me daar eens op te storten, maar die lijst is altijd al ergens rond begin juni af… (voor de niet leerkrachten onder ons… Nee, dan hebben we nog geen vakantie, dat is vaak een hele drukke maand met toetsperiodes, rapporten, gesprekken, afscheidsavonden, schoonmaakavonden en meer van die gezellige dingen die gewoon onder je werktijd vallen. Voordeel; wij hoeven geen overuren bij te houden in excelsheets ofzo! Scheelt heel veel tijd die we weer kunnen besteden aan alle andere dingen.)

Dat die lijst al af is, ver voor het nieuwe schooljaar begint, is omdat ik gedurende het jaar tig dingen uitprobeer, verbeter, verander, schrap en aanpas. Daardoor wordt mijn onderwijs beter, mijn klas geordender (ja, je zou het niet zeggen als je een blik werpt op mijn bureau in de maand juni) en worden de kinderen daar zeker beter van. Dat ik vervolgens zes weken geen kinderen om me heen heb geeft me de kans om die lijst in mijn (nieuwe!) aantekeningenboek van het nieuwe schooljaar te zetten (aan te passen, te verbeteren, te schrappen, maar vaker nog aan te vullen.) En zo dus mijn nieuwe schooljaar al geordend te beginnen, trust me, dat ‘geordende’ is relatief hoor… ik laat graag dingen gebeuren, me overkomen of ik laat genoeg ruimte zodat er nog 1000 andere dingen bijgevoegd kunnen worden.

Het nieuwe jaar voelt voor mij als een ‘roadtrip’ waarvan ik nog niet de hele weg kan zien, maar ik wel weet waar ik heen wil, wat mijn eindbestemming zal zijn. Ik zal genieten terwijl ik het landschap na iedere bocht zal zien veranderen, sommige kinderen een toeristische route moet geven en andere alvast vooruit zal sturen om zelf op safari te gaan. Een reis zonder weerbericht waardoor ik me op alles heb voorbereid en desnoods als een echte MacGyver me door ieder avontuur heen sla met duct tape en een paperclip. (Voor de minder bejaarden onder ons… dat is een serie uit de vorige eeuw over een vindingrijke ex-spion die, met alledaagse huis-,tuin-,en keukenspullen, binnen een minuut de meest complexe apparaten wist te maken om zich via natuurkundige principes uit de meest uitzichtloze situatie te bevrijden.) 

Een reis waarvan ik hoop dat de after movie nog lang naspeelt in de hoofden van de betrokkenen. Met een happy end uiteraard!

Dus…’ladies and gentlemen, fasten your seatbelts, we are now ready for takeoff. We wish you all an enjoyable flight.’

2 reacties op “nieuw schooljaar in zicht!

  • Marita Boot-Moerland zegt:
    16.08.2016 om 17:31

    Wat een geweldig leuk en enthousiast verhaal, mijn complimenten! En heel veel succes met het uitvoeren van alle mooie plannen voor het nieuwe (school)jaar! Hartelijke groetjes, Marita

  • Anouk Gerritsen zegt:
    16.08.2016 om 19:43

    Hallo Marita,

    Wat leuk dat je even reageert op mijn blog. Dank je wel voor je complimenten! Ik sta al in de startblokken om te gaan beginnen…

    groepjes Anouk

U kunt niet meer reageren.