Achtergrond afbeelding
We schrijven geschiedenis!

We schrijven geschiedenis!

Het kernconcept op dit moment is ‘Binding’. Verschillende kernvragen en te leren doelen komen dus aan bod. Zo ook de kernvraag ‘waar hoor ik bij?’ Daar kun je veel aanhangen natuurlijk en zo hebben we het tijdens de taallessen over familie, uiterlijk, hobby en sport. Bekijken we met rekenen hoe het zit met de verhoudingen als we plaksel voor de onderbouw moeten maken. Daarnaast struinen we de school en omgeving af naar verbindingen zoals lijmverbinding, pen-gat verbindingen, maar ook verbindingen met knopen, ritsen, klittenband, spijkers en specie. En we gaan breien, knopen en haken. 

Een van de decorkaarten gaat over het maken van een stamboom. De kinderen nemen de stamboom mee naar huis en komen tot de meest heldere inzichten. Wacht dacht je bijvoorbeeld van opa Trein die heel toevallig bij het spoor woont en speelgoedtreintjes op zolder heeft. Die blijkt helemaal niet toevallig Trein met zijn achternaam te heten, maar dezelfde achternaam als het kind zelf te hebben!

Aan de hand van de stambomen, die soms ineens teruggingen naar 1620, gingen de kinderen aan de slag met een tijdlijn van de groep. Een groep van 18 kinderen stortte zich op de taak om mee te denken over hoe we een tijdlijn, zoals we ook aan de muur hebben hangen, toch konden realiseren. Stroken papier, stiften, linialen in allerlei  soorten en maten (goh, welke is nou eigenlijk handig?) en een hoop discussie bij elkaar in een lokaal. Met een juf die eigenlijk ook maar niets wist, leek het wel. Er kwam alleen soms een vraag uit, maar ach vaak werk je toch beter als de juf zich er niet steeds mee bemoeit. 

Na het meten van de stroken en het bedenken hoeveel ruimte er eigenlijk tussen de streepjes zou moeten staan om een bruikbare tijdlijn te krijgen konden ze met elkaars hulp terugtellen van 2016 naar 1919. Toen was het weekend.
‘Juf, ik heb er in het weekend nog even over nagedacht, maar misschien is het toch beter om er nog een strook aan te plakken. Dan kunnen we beginnen bij 1900.’ ‘Ja!’, reageert een andere leerling. ‘Dan kunnen we ook de tijd van de WO I erbij doen. Daar werden ook mensen geboren toch?’ ‘Mijn papa is in 1908 geboren!’, weet een andere leerling. Na wat vreemd kijkende klasgenoten twijfelt ze toch even. En na het berekenen van zijn leeftijd komen we er achter dat dat niet kan kloppen. Toch nog maar even navragen thuis.

Dus nu is de tijdlijn in wording. De hele lijn is in sprongen van 10 jaar verdeeld en ieder tweetal is nu op onderzoek uit naar een noemenswaardige gebeurtenis uit hun periode. Het internet wordt afgestruind, geschiedenisboeken doorzocht en de schoolbibliotheek beroofd van ieder boek wat ook maar een beetje informatie zou kunnen bieden. Boeken worden geruild, informatie uitgewisseld en tips gegeven over websites, filmpjes en handige zoektermen. Er zijn conflicten, discussies, onenigheden en er vallen tranen. Grote oorlogen blijven uit, want we hebben genoeg bemiddelaars.

 Langzaam komt de geschiedenis tot leven. Waar straks de personages op de tijdlijn mensen zijn uit het leven van de kinderen. Personen die tot nu toe alleen maar namen op papier zijn in hun stamboom. Blijkt ‘oud-omaatje’ ineens een grote rol gespeeld te hebben in de hulp aan onderduikers tijdens WO II of opa als kind de eerste televisie van het dorp in huis te hebben gehad. 

We schrijven iedere dag geschiedenis, maar een dezer dagen heeft de middenbouw van de Julianaschool in Almen de geschiedenis een beetje kleurrijker gemaakt. In ieder geval een beetje dichterbij en meer tastbaar.