Achtergrond afbeelding
Station ‘Beginnende Leerkracht Centraal’

Station ‘Beginnende Leerkracht Centraal’

En ineens bedenk ik me dat zo aan de start van een schooljaar er ook zoveel startende leerkrachten zijn. Ik heb het niet over de doorgewinterde rotten in het vak, maar diegene die net van de opleiding komen, of die na jaren invalwerk eindelijk hun eigen klas kunnen gaan draaien. Een groep die wel eens over het hoofd wordt gezien…

Iedereen moet ergens beginnen en een groep draaien is echt niet iets wat je tijdens de opleiding echt leert. Dat doe je, net als leren fietsen of autorijden, alleen maar door het te doen, te struikelen, bij te stellen en weer door te gaan. En dan is een begeleiding zo verschrikkelijk belangrijk. Want wie helpt je op weg die eerste dagen/weken/oudergesprekken? Bij wie kan je terecht voor een (het-voelt-als-een-hele-stomme) vraag (voor de 5e keer)?

Het vergt echt een hoop van je. En zeker als je op een school werkt waar ‘onderwijsvernieuwing’, ‘kind-centraal’, ‘individueel onderwijs’ of wat dan ook heel belangrijk is. Waar ik vroeger terug kon vallen op ‘gewoon’ mijn lesjes draaien uit de methode en een keer een creatieve uitspatting (zonder Pinterest nog! Dino!) vraagt deze omslag in het onderwijs van die starters meer dan dat. Ik vind dat heel knap en dat mag ook wel eens gezegd worden!

Deze groep wordt soms over het hoofd gezien, omdat het voor ons (dino’s onder de leraren, oftewel we draaien al wat jaren mee en hebben zelf de verandering in gang gezet) een stuk simpeler was toen wij begonnen. Je staat er dus niet altijd bij stil… ik ook niet. Maar toen ik me sterk maakte voor een aanstelling van ‘een starter’ en ik tegen opmerkingen aanliep als ‘weinig ervaring’, ‘komt net kijken’ en ‘zichtbaar zijn voor de buitenwereld’ merkte ik, en andere collega’s met mij, dat wij in ons eerste jaar vast ook niet zo zichtbaar waren, zo over-zelfverzekerd of overliepen van ervaring. Nee, dat komt met de jaren, maar talent, gedrevenheid en inzicht in het vak zit er al in. En dat komt er ook uit. Geef ze de kans! En geef ze de begeleiding die ze nodig hebben, want een schooljaar is een rijdende trein met stiekem een heleboel ‘dat doen we al jaren zo’, ‘zo werkt dat nou eenmaal’ en ‘het draaiboek zit in ons hoofd’. 

Waar is mijn goede ‘voornemenslijstje’ gebleven…? 
# 86; Ik word dit jaar een gedetailleerde NS routeplanner!