Achtergrond afbeelding
Leren in een combi-groep

Leren in een combi-groep

Op weg naar school heb ik altijd de radio aan. Zo kan ik wakker worden, meezingen, lachen en de laatste nieuwtjes horen terwijl ik me 40 minuten verplaats van A naar B. (en ’s middags weer terug)
Vandaag is er een nieuwsitem over een onderzoek wat gedaan is over leren in combinatiegroepen. Op zich interessant onderzoek natuurlijk. Zeker omdat ik eigenlijk nog nooit anders gedraaid heb dan groepen met een niveauverschil in zich. Om eerlijk te zijn zit er in iedere groep natuurlijk verschil, bedenk ik me. Ik ken geen enkele groep waarin onderling de kinderen niet verschillen qua niveau. 
Met mijn eigen gedachten op een zijspoor luister ik naar het, niet erg uitgebreide, verslag van de nieuwslezer. Ik ben zeer benieuwd waar dit dan op gebaseerd is, welke toetsen, onderzoeken, observaties enzovoorts zijn er uitgevoerd en onder hoeveel scholen? Ik krijg geen antwoord op deze vragen maar een blijkbaar toch doorslaggevende conclusie, als ik de nieuwslezer mag geloven want die meldt mij dit belangrijke onderzoek, is volgens de onderzoekers dat de kinderen die op een hoger niveau zitten (welk niveau precies wordt niet gemeld) vaker de beurt krijgen om een antwoord te geven dan de kinderen die een lager niveau hebben. En dat daardoor die laatste groep dus niet tot leren komt. 

Ik hang bijna in de vangrail van de shock! Hoorde ik dat nu net goed? Nee, dat kan niet waar zijn? Is dat de conclusie? Waar hebben ze dan gekeken? Is dit niet het eerste wat je op de opleiding leert? Dat je alle kinderen de kans moet geven om na te kunnen denken… 

Gelukkig hebben ze aan het eind van het nieuwsbericht nog even een kleine reactie gevraagd van de Leerkracht van het Jaar op dit moment en die weet hen dan toch als belangrijk punt mee te geven hun luisteraars er nog in de laatste seconden te melden dat een leerkracht moet zorgen dat hij of zij kijkt naar ieder individu.

Ik ben te verbaasd om me verder nog te kunnen nadenken. Zou er nog iemand zijn die deze belangrijke woorden heeft opgepikt of zit nu iedere ouder ook in de auto te denken; ‘ O nee! Mijn kind zit in een combi-groep! stressss, nu gaat het helemaal mis! Weg toekomstperspectief!’ 

In de pauze kijk ik met mijn groep (jawel, een combi-groep 4, 5 en 6!) naar het jeugdjournaal. En ja hoor, ook hier komt het item even aan bod. Mijn haren gaan overeind maar ik bedenk me de kinderen hier ook eens naar te vragen. Ze zijn gewend om over de stelling te discussiëren dus ik ga ervan uit dat ze het hier misschien ook wel over willen hebben. Dit item is blijkbaar niet interessant genoeg om er ook werkelijk een  stelling van de dag van te maken…

Ik hoef niet eens een discussie te starten. De kinderen kijken mij aan met een iets of wat vragende blik. Ik vraag of ze de stelling willen bediscussiëren vandaag. Een leerling steekt haar vinger op en vraagt of ze misschien ook iets mag zeggen over het leren in verschillende niveaus. Bij mijn toestemming kijkt ze de kring rond en krijgt 66 ogen terug haar kant op. ‘Ik vraag me af wat ze met dat onderzoek bedoelen.’ begint de groep 6-er. ‘Ze hebben gekeken of er genoeg geleerd kan worden als iedereen anders is.’ reageert een leerling uit groep 5. ‘Ja, net als op onze school!’ gaat een groep 4-er verder. ‘wij hebben toch ook allemaal een ander niveau en wij leren ook heel veel van elkaar en met elkaar! Dat is heel fijn toch?!’
‘Ja, maar hier zeggen ze dat het niet goed is, op het journaal bedoel ik.’, zegt de eerste groep 6-er weer. Een jongen uit groep 4 zegt;’ Maar het is toch gewoon in de groep ook zo? J. kan heel goed rekenen en ik ben dan bijvoorbeeld weer goed in taal. Daar helpen we elkaar dan toch ook bij?’ ‘Ja!’, springt zijn ‘niveau-genootje’ bij, ‘ Dan mag je toch ook een antwoord geven van de juf?’
De kinderen kijken elkaar bevestigend aan en er ontstaat een onderlinge discussie tussen die 34 kinderen uit 3 verschillende niveau groepen. Ik hoor allerlei kreten en vragen door de klas gaan waarin uiteindelijk 1 leerling vraagt om een stilte teken. Ik steek mijn hand omhoog en alle leerlingen volgen dit voorbeeld. Ze kijken mij aan en vraag de leerling uit groep 6 wat ze wil zeggen. Ze kijkt de klas rond en zegt; ‘Juf, wij denken dat ze dat onderzoek gedaan moeten hebben bij een wel heel slechte juf of meester, want die moet ervoor zorgen dat alle kinderen kunnen leren.’ Het is even stil…. ‘Het is tijd juf, mogen we naar buiten?’

Ik knik en kijk mijn klas na terwijl ze naar buiten lopen. 

4 reacties op “Leren in een combi-groep

  • Monique de Wit zegt:
    01.07.2016 om 17:53

    Geweldig! Want zo is het, grote mensen denken soms overal een gedoe van te moeten maken.
    ben benieuwd naar je volgende heerlijke verhaal!

    • Anouk Gerritsen zegt:
      01.07.2016 om 18:19

      Hallo Monique,

      Zo is het! Dank je wel voor je reactie. Binnenkort weer nieuwe blogs hier te vinden hoor!

  • Yvonne Ratelband zegt:
    01.07.2016 om 22:09

    Hoi kijk uit naar je volgende verhaal je ben topper op de Julianaschool.

    Groetjes yvonne

    • Anouk Gerritsen zegt:
      01.07.2016 om 22:34

      Hallo Yvonne,

      Lief van je! En gelukkig ben ik niet de enige topper he! 😉

U kunt niet meer reageren.